Friday, 15 April 2011

Jejari ubi kayu sebuah revolusi nan blues

assalamualaikum dan salam sejahtere sume... macam besh aje tajuk ye dok? heh heh heh.. jangan panik, hela kan napas panjang mu itu...


 okeh hari ni koy nak share sesuatu dengan anda sume. anda tau ubi kayu? tak tau? tak tau? uiiii tabiat nak mampus ke apa ni... ubi kayu atau nama saintifik bagi planet sonney ialah yubikayulifu pikosis kepam.. ubi ini adalah makanan ruji yg populer di era pendudukan jepun di malaya dulu disamping pisang. selalu nye korang tak berapa layan sangat ubi ni ye dok?... tak de klass.... dan korang lebih rela layan kentang goreng pasor malam atau kepsi..akhirnye ubi kayu biar gitu jeee.... 


''sebenarnya ubi kayu juga setanding dengan kentang goreng. dan bagi koy ubi kayu 2bintang lebih bagus dari kentang goreng.''


''gilo ko? bapak le pahit gedi nye kalu goreng ubi kayu tu'' kata seorang kawan.


''kalu buat krepek tahan la sikit. itu pun hogek gigi rasa. mujur koy gune kolgek kui kui kui'' tambah nye lagi.


''itu le deme, maleh benor ngaji nye. ada cara nye tu''


bagaimana cara nye?.. caranye mudah aje..... mula mula kerat le ubi kayu tu macam jejari... nak kerat dah gaye rupe doraemon pun boleh tak de masalah... ni negara demokrasi.. pastu rendam kasi hilang getah nye... dan basuh seperti biasa.. pastu, korang rebus je sekejap agak agak air meresap... angkat dan tos kan... biarkan dia sejuk sikit. nak letak depan kipas pun boleh... pastu goreng la dengan gembiranye... dah siap? sedia untuk di hidangkan di hadapan mertua, bakal mertua,tok empat dan lain lain bersama sos cili kegemaran anda sambil menonton spongebob seluar petak.. dan bernostalgia tentang pendaratan jepun di malaya satu ketika dulu... selamat mencuba.


BERSAMA MENGELAKKAN PEMBAZIRAN

No comments:

Post a comment